22.9.13

اللهم بلغنا ...

مدونتى العزيزة .. تحية طيبة وبعد :) وحشتينى ووحشنى الكتابة فيكِ .. بفرح لما بدخلك واقرر اكتب فيكِ .. رغم إنه ممكن يكون مؤشر على جناني -من باب إنى بكلم نفسي، أو يا قلبي يانا البنت اتجننت وبتكلم مدونة صماء بكماء- إلا إنه -من وجهه نظري- مؤشر على إنى كويسة أو على خُطى إنى أكون كويسة أو على خطى البعد عن الجنون :D هم لا يعرفونك يا مدونتي ولا يعرفون ما تمثلينه لي أيوَاللهِ .. حضن كبير بقى :) 

****

اليوم 21 أو يعتبر امبارح .. عارف لما تفضل شهر تدعى ربنا توصل ليوم معين على خير؟.. "اللهم بلغنا 21 سبتمبر على خير" .. عارف لما تستنى يوم حيحصل فيه أكتر حاجة بتوجعك فى الدنيا وأكتر حاجة بتهزك وتزلزلك وتخلع قلبك وتقسم روحك، عارف لما تأجل التفكير فى مشاكل جمة وتسمح بفرصة صنع مشاكل جديدة اصلا بدون ما يكون عندك طاقة توقفها، كل ده عشان مستنى يوم ييجى .. أكيد اللى اضطرك لكده كان حدث فوق أكبر أكبر من أى احتمال .. الحمد لله .. 

****

- تيته، حنطلع؟
= إن شاء الله
- تيته، حنقعد؟
= إن شاء الله
- تيته، بجد؟
= إن شاء الله
-هييييييه حنسلم على ماما!  #وجع

****

كان #نفسى ..
كان نفسى يكون عندى أصدقاء بالمراسلة
كان نفسى اسكن فى مدينة جامعية أو فى سكن خاص بعيد عن أهلى أيام الجامعة .. 


****

#عايزه ...
عايزه اتمشى واجرى تحت المطر وأنا على كوبرى الجامعة أو كوبرى قصر النيل ..
عايزه افضل ماشية من التحرير لرابعة العدوية وأنا مش حاسه باللى حواليا .. واركب من رابعة للبيت .. قال يعنى تعبت ومش قادرة اكمل xD
عايزه نلفلف بالعربية، وما اكونش أنا اللى سايقة طبعااااا ونتفاجئ أن الفجر مقرب يأذن وعايزين نتسحر بسرعة، نأكل ساندويتشين بطاطس بالمايونيز ونشرب زبادو فى السريع.. ونحس بالشبع والاكتفاء.. آآآآه احمدك يارب
عايزه نكوم كل المشاوير اللى ورانا فى يوم واحد –كالعادة- ونلفلف لحد ما نخلص .. ويتقالي كالعادة "أنتِ متعبة وتعبتييينى مش حسمع كلامك تانى" ..ونرجع مهدودين .. آه يانا.. فين السريــــــــر... بس فرحانين عشان انجزناxD
عايزه ألِف فى شوارع القاهرة فى الفجر.. عايزه اشوف واعدى على كل شارع بمشى فيه وبشوفه الصبح فى الفجر
عايزه اعملها مرة واحدة وحيدة فى حياتى وآخد العجلة زى الشاطرة من بيتنا لحـــــــــــــــد جامعة القاهرة..  رايح .. جاى O_o
عايزه اتعلم العوم :O آه وأنا كبيرة كده!
عايزه اتسلق مرتفعات .. اكسر حاجز الخوف اللى جوايا ... خلصنا من خوف الأسانسيرات نكمل بقى بص من البلكونة بدون خوف :D وننتقل على مرحلة صعود مآذن الساحرة التى لا تنام بنفس عميق وثبات قوي 
عايزه ألغى من دماغى فكرة الفوبيا ... أنا ما بخافش غير من اللى خالقنى .. أصلاُ...

****

 لماذا نكتب؟!
الكتابة وسيلة للتعبير حتى لو كنت تُحدث نفسك وتكتب لها هى فقط، وسيلة لتخفيف الضغط عليك، بعد أن أصبحت تفضل عدم الحكى.. بمحض إرادتك التامة.. مبرراً انه "لو حكيت يعنى إيه اللى حيجرى.. حستفيد! حتتحل الدنيا؟!"
الكتابة وسيلة للتعرف بها على نفسك .. قبل أن يعرفك الآخرين ..

هناك تعليقان (2):

P A S H A يقول...

كل سنة وحضرتك طيبة وبألف خير وصحة وسعادة ورضا وراحة بال وسلام وإن شاء الله يكون عام جديد سعيد عليكي وعلى أسرتك الكريمة وتحققين فيه كل ما تتمنين
:)

أطيب تحياتي

No Fear يقول...

السلام عليكم
لو رجعت للتدوين تاني
أنا خليت المدونة بتاعتي خاصة لو حابب نتواصل الإيميل بتاعي
newmido26@gmail.com
و طبعا أتشرف بيكم
لأنكم أعز أصدقائي