18.8.12

كركبة دماغ ...



فكرة إنك تكتب ولو جمل قصيرة بتعبر عن حالتك أو تفكيرك دى فكرة هايلة جدا وخاصة لو إنسان نسّاى .. بتنسى الأحداث بس الانطباع العام فاكره .. أحياناً لما يمر فترة طويلة على قرار كنت حتاخده أو موقف اتعرضت له وترجع تستعيده فى ذاكرتك مرة تانية أحياناً بتحس إنه "يا وجعة مطينة بطين" أنا كنت حعمل كده أو اتصرفت كده أو حصل كده وكان رد فعلى كده! .. الحمد لله أن ربنا سترها لأنى لو كنت عملت كده  فى ساعتها مكنش حيحصل كده بعدها –حاجة بتحبها- فى كل الأحوال لما بنرجع بالذاكرة لورا ونسترجع ردود أفعالنا وقراراتنا بنحمد الله بجد وبنزداد إيماناً على إيمان أن "وعسى أن تكرهوا شيئا وهو خير لكم وعسى أن تحبوا شيئا وهو شر لكم والله يعلم وأنتم لا تعلمون" #الحمد_لله
****

وأنا اللى كنت فرحانة بحالى وقال إيه "بشرب القهوة وأنااام" "النسكافيه ده ولا بيأثر فيا" "الكابتشينو ده بشربه دلع " ... دلوقتى كوباية نسكافيه صغيرة حقيرة تصحينى كل الصحيان ده ..يومين متتاليين وداخله فى الثالث .. وياريته صحيان بفايده .. صحيان بدماغ متشوشة.. ياربى كنت خلاص خفيت من الأرق هو أنا بتلكك على حاجة تصحينى؟!  #يخربيت_الأرق #سحقأ_للكافيين
****

دماغى مكركبة أوى ومحتاجة تتروق ... يارب ساعدنى اروقها


****

آآآآه لو يبطلوا يفتكروا نفسهم آلهه مُعظمة فوق النقد، آآآه لو يعرفوا انهم بشر عاديين وعادى بياخدوا قرارات غلط وعادى تصرفاتهم مش كلها صح وعادى حكمهم على الأمور والبشر ممكن يطلع غلط وعادى كلامهم مش هو اللى لازم يمشى #بحلم

****


بعد ما كان نفسى اعرف مين البرنس اللى ساكن جمبنا ومانع عننا –من زمان-  قطع المياه والكهربا عشان اجيبله هدية! وبعد ما بقيت حاسه انه عزل! فأنا عايزه اقول .. أن مبيهمنيش خالص قطع الكهربا بس تكون بالليل .. حيث الشموع ذات اللون الأورانج والتى تشعرك من بعيد وأنت داخل الأودة أن فيه حريقة :D والرومانسية المفرطة والجو الشاعرى المرهف والستائر المتطايرة والتى تهفهف كده رايحه جايه فى الأودة #بستعبط
****

رمضان.. كم أنت جميل .. يارب بلغنا رمضان الجاى على خير .. ويكون حصل حاجات كتير حلوة فى حياة البنى آدمين :)

****

حكمة اليوم
"Spread love in everywhere & you will find love in every 
human heart..."



ليست هناك تعليقات: