20.11.07

4×1

عارفين العقاب ؟
مش عارفينه
اقروا اللي جاى وانتوا تعرفوا
******
شكرا محمد .. الله يكرمك
امتى قلت لنفسك يا ارض انشقى وابلعينى ؟؟
مش فاكرة بجد ، المواقف المحرجة كتييير وأنا مصيبة اصلا وما ببطلش
***
مين هو مثلك الاعلى ؟؟
ماما ، بحاول اتعلم منها الهدوء ومعالجة المشاكل ببساطة، يااااااااه وتصبيري على الابتلاء والبلاء والأمل
، وعدم النرفزة على الفاضي والمليان ، وجملتها دايما " خلي أملك في ربنا كبير".
**
هل انت راضي عن نفسك و عن حياتك و عن شغلك ( أو دراستك )؟؟
نفسي وحياتي بمنتهى الصراحة نــــــــــو ، عشان نفسي أحقق حاجات كتير أوي ، ومش بتخذ أى خطوة إيجابية ، عشان ممكن أكون مترددة كتير ، ومش عارفة أنا عاوزة إيه بالظبط ، عشان متخبطة وببدأ في مليون حاجة وبسيبهم من غير ما يكملوا ، عشان عندي سلبيات كتير أوي لسه مغيرتهاش ، عشان مقصرة مع ربنا أوي وعارفه انه زعلان مني أوي .
دراستي ، كنا واخدين بعض عن حب ، بس طلع حب من طرف ثالث ، لا بجد ، الدراسة متعبة والتكليفات مابتخلصش ، الصحافة بشكل عام مرهقة وعاوزة حد بلطجي ونفسه طويل .
***
ايه هو احسن مسلسل كرتونى بتحبه ؟؟
توم اند جيري ، عهد الأصدقاء ، أنا وأخي.
*****
ايه هو احلى خبر سمعته وايه أسوء خبر ؟؟
عادة بيبقى أحلى خبر أن سامح ينجح – بجد ببقى قلقانة أوي واللي بيتعبني اكتر قلق ماما ، ادعوله بقى بكالوريوس يا ناس .
وأسوأ خبر سمعته كان في التليفون خبر غرق ابن خالتي الله يرحمه الصيف اللي قبل اللي فات
.
*****
بتحب السفر؟؟ ليه ؟؟
جدا جدااااااااااااا ، كنت لسه بقول لصاحبتي وكنا ساعتها في اسكندرية ، بقولها انا عاوزة اتجوز رحالة ، اتعرف على ناس جديدة وحاجات مكنتش اعرفها وأشوف أماكن غريبة وجديدة ، ده بيدي خبرات عالية ، وبيوسع المدارك وبيكبر العقل .
*****
أيه أكبر مشكلة قابلتك فى حياتك وازاى اتصرفت فيها ؟؟
عادة بيكون الاستخارة هو الحل الأمثل ، وانك تقعد تعيط وانت بتكلم ربنا ، قعدة صلح ، وكمان عشان أحل مشكلة بالنسبة ليا ، بعمل كأن المشكلة بتاعت واحدة صاحبتي أو بنتي أو اختي ، والمفروض انها تتصرف بالشكل الفلاني ، وده لأن ريس الشط شاطر ، والانسان لما بيكون في مشكلة مش بيفكر بشكل عقلاني ومنطقي ، حتلاقيه بيفكر في جوانب ويسيب اخرى ، وحتلاقي عوامل كتير مؤثرة ، وبالتالي قراره لن يكون بالشكل الدقيق المطلوب .
دلوقتي أنا بقى في مشكلة ، تقدروا تقولوا مشاكل ، كنت اتمنى أنها تبقى مشاكلي وإني أكون طرف فيها عشان القرار يبقى بإيدي – بس للأسف مش مشاكلي أو بمعنى أصح القرار مش بإيدي لأني طرف متخفي
وبالتالي انا تعبتتتتتتت ........ ادعولي اعرف اتصرف أو ربنا ينهيه على خير .. المهم يبقى خير
***
يا ترى أحسن صدفه حصلت في حياتك ؟؟
لسه محصلتش
*******
اية هى الامنية اللى نفسك تحققها ؟؟
حاجات كتير ، باختصار ، الحاجة اللي تخليني راضية عن نفسي وربنا كذلك .
*****
بتثق فى اصحابك قد اية ؟؟
من الصعب انك تكتسب صداقتي
بس من السهل مادام بقينا اصحاب انى اثق في اللي ادامي بشكل غبي
.
********
خانك صديق قبل كده ؟؟
خيانة بمعنى ماذا ؟؟ ، عندي الصداقة دي اهم حاجة في الدنيا
انسان بدون صديق انسان بدون هوية
خاني يبقى مش صديق
ينزل من حساباتي واعمله ديليت
********
عملت معاة اية ؟؟
مش من النوع اللي بيبكي على حد - على رأى ماما - "أنني بياعة " ...بعتني ببيع وساعتها بيبقى معنديش تفاهم ، بس أنا عمري ما ببدأ بالبيع ، يعني باقية حتى الرمق الأخير .
****
كرهت حد كنت تعرفه قبل كده ؟؟
لا، الحمد لله، معنديش استعداد مدخلش الجنة عشان خاطر بكره حد
ممكن اكون بتضايق من حد ، بتخنق منه، استغربت من تصرفات حد ، بس اللي اكتشفته ان كل إنسان فيه جانب طيب ، الجانب ده مش بيبان إلا في لحظات الصفا والتجلي والمناسبات ، مش بيظهر لأن الجانب الشرير هو اللي بيستخدمه اكتر.
بس ده ميمنعش ان فيه عالم عاوزة الحرق ، عالم رخمة ومؤذية .
************
موقف عملته و حسيت أنك ندل فيه ؟؟
كان عندنا عصفور عسول " كوكيتو " ، في الوقت ده ظهر انفلونزا الطيور بمصر وكان ساعتها الموضوع سخن أوي و المرض منتشربشكل فظيع وناس بتموت - رعب يعني – أنا بقى وبلا فخر قلتلهم يا أنا يا البتاع ده في البيت وعملتلهم كالو في نافوخهم وخليت بابا يطيره – طبعا طبعا أكيييد وقع لانه مش بيعرف يطير ، ماما بقى قعدت أسبوعين في السرير ده غير الاكتئاب ، وأخويا قعد فترة مابياكلش ، عارفة إني شريرة ، اللي فكرني بقى بالموضوع ده انهم من كام يوم جايبين كتاكيت شيري ومش عارفة مين تاني وأسماء دلع خالص – يا أنا يا البتوع دول في البيت ، وأخلي بابا يسرحهم ... نياهاهاهاهاها.
بمناسبة الندالة ، كنت بتكلم مع
انتيم 2 وبقولهم حاسة أن اللي بيني وبينك زعلانة مني وأنا عارفة إني مقصرة معاها ومع البشر كلهم و مابسألش ، ردت عليا وقالتلي خلاص احنا اتعودنا منك على كده بس هى لسه مااتعودتش حتاخد وقتها وتتعود – من موقعي هذا بصالحهم كلهم ، وبصالح منى .. مومو اللي
قالتهالي صراحة " أنتي مش من النوع اللي بيسأل " ، شكرا
*****
ايه أكتر يوم بتحبه فى أيام الاسبوع ؟؟ وليه ؟؟
سبت ، اتنين ، اربع ... اشمعزى ؟ ... ماخبرش
****
ايه أكتر حاجه بتعجبك فى شخصيتك ؟؟ وايه اكتر حاجه بتكرهها ؟؟
بيعجبني فيا : الإصرار ، مادام حطيت حاجة في دماغي يبقى بعملها حتى لو قتلت نفسي - بس ده لو أراد الله،
وكمان النظام ... منظمة جدا .
مش بيعجبني بقى : لما بكون زعلانة من حد مش بطيق اكلمه – ولا حتى صباح الخير ، وحاجة كمان مقتنعة بمبدأ غلط بيقول " ما لا يدرك كله يترك كللله"... يعني لو الموضوع خرج من إيدي تخرج كل المواضيع معاه ، لو حاجة ضاعت كله يضيع .
طبعا العيب ده متناقض تماما مع الميزة اللي أنا شايفاها بنفسي ( الإصرار) ، في وقت ما بتلاقي نفسك تخرج من مشكلة تقع في واحدة أكبر ، مش عاوزة اقول اني ممكن اسيب الحياة بايظة وأقعد اتفرج عليها ، يمكن باخد هدنة ، يمكن ببعد شوية وبفصلني عن المشاكل عشان أعرف أركز وأفكر ، يمكن حاجات كتير أنا مش عارفاها ، بس اللي أعرفه إني مرة واحدة بقوم على كل البلاوي قومة 20 رجل وأقضي عليها ، حد فاهم حاجة ؟؟
**************
ايه اكتر شعب بيعجبك ؟؟ واكتر شعب مش بيعجبك ؟؟
مش حقولك المصري ومش حقولك غيره لانى ماعاشرتش غيره
بس اللي حقوله انى بحب استراليا والمانيا جدااااا
****
اكترحاجة بتحبها فى حياتك عامة ؟؟
ماما ، اصحابي ، إني اتعرف على ناس كتير " بس يكونوا بني آدمين بمعنى الكلمة ، يستاهلوا كلمة بني آدمين يعني" ، إني فاهمة " أنا " .
*****
واكتر حاجة بتكرها ؟؟
المرض ، الوحدة ، الكدب ، حد يستهزأ بأفكاري ودماغي ، الفراغ ، الكسل، حد يترجم كلامك غلط ويفهمه على هواه .
*******
وايه المكان اللى بتحب تروحه على طول لما تكون زهقان؟؟
البحر، وأودتي ( صومعتي) ، المكتبة ( مبارك ) ، مكتبة (بيتنا ) و ذلك لاستخراج ( اضحك للدنيا ) ، لما الأعداد تبتدى تطلع من مكمنها وتلاقيها على السرير و المكتبة هنا يمكنك أن تدق ناقوس الخطر وتقول ربنا يستر عليا – على فكرة الأعداد حاليا طالعة من مكمنها بقالها فترة ... دعواتكم بقى .
******
ايه هى رياضتك المفضلة؟؟
المشى ، والعجلة بتاعتي .
******
أيه هي نظرتك للدنيا؟؟
مش عارفة ، بس انا عقلانية شوية وواقعية شويتين ...استنتجوا انتوا نظرتي حتبقى إيه ، بس انا بحاول أبص للنص المليان من الكوب وبدعو للتفاؤل ..سمايل بقى J .
واحيانا بحاول اطبق جملة قالها حازم الحديدي في اضحك للدنيا ... " سأحاول قدر الامكان أن انفعل بمنتهى الهدوء، واصرخ بلا صوت ، واغضب وعلى وجهي ابتسامة عريضة " .
*******
أيه أكتر اغنية بتحبها وبتهديها لمين ؟؟
(
وأنت جمبي) لمحمد فؤاد بهديها لمنى ... مومو ، حدوتة مصرية لمحمد منير، الطريق الصح ( بهدي الأغنية دي ليا) ، الدنيا حلوة ( نانسي عجرم) ليا بردو .
****
التاج دا هتمرره لمين
تحت حتعرف
*****************************************
يارب تبقى مبسوط على طول
مين اول شخص عرفت أنك بتحبه, يعني انك نفسك يبقي معاك علي طول, و نفسك تبقي مثله؟؟و ليه؟
ماما ، عشان بحبها وعشان هى صاحبتي ، وعشان هى فاهماني – ربنا يديكي الصحة يا أغلى حاجة في حياتي .
*************
أمتي أول مرة قلبك اتحرك ناحية بنت (للولاد), او ولد (للبنات)؟؟, يا ريت تحكي عن المرة ديه شوية
نفهم بس كده الأول يعني إيه سؤالك ده عشان أسئلتك حتطلع فشنك معايا ، حب ولا اعجاب ولا انبهار ولا شفقة وعطف ولا محاولة لإنقاذ احدهم ، ما انا ممكن اقولك اني منبهرة جدا بإعلامي ما- أد جدو - ، بتابع برامجه وبضحي بمعاد نومي عشان اتفرج على برنامجه ، وأول ما بينزل كتاب بجري اشتريه ، ممكن اسأل سؤال مضايقني .... هو ليه لما نقول انا بحب فلان ، يفهموها بمعنى غلط ، يعنى انا مثلا بمووووت في احسان عبد القدوس ، معناها انى بحب الراجل ككاتب ، وبحب اقرأ له ، موصلتش لدرجة التوحد مع الشخصية ، وانك تقعد بقى تفكر فيه ليل نهار ، ومش بعيد ينزلك من الحنفية ، ليه الترجمة بتكون غلط .
*********************
امتي أول مرة تشوف اثنين بيحبوا بعض, و قلت هو ده الحب بجد؟
كان فيه جدو وتيتة – مش بتوعي ، للأسف معنديش جدو- قاعدين على البحر ، وكانوا بيفتكروا أيام زمان ، وبيقرأوا الجرايد مع بعض – مش واخدين بالكم انتوا ... جدو و تيتة مثقفين .
******
كام واحدة حبيتها في حياتك ( للولاد ), و كام واحد حبتيه في حياتك ( للبنات ), و القصد حب مش شرط بجد؟
صفر
******
كام شخص منهم كان نفسك تكمل معاه حياتك؟
زيرو
******************
طيب و امتي عرفت مين حبيته بجد و مين لأ؟
من ساعة ما اتولدت وهما بيقولولي انك كنتي لازقة فيها على طول ... تروح المطبخ وراها ...البلكونة وراها ...ده حب فطري ... أقصد مامتي يعني .
****
ايه مقاييس الحب الحقيقي بالنسبه ليك/ليكي؟
الحب الحقيقي بيعيش يا حبيبي بيعلمنا نسامح بينسينا امبارح بيعلمنا نفكر دايما في أيامنا اللي جاية ، ولو نبعد ثواني .... مش فاكرة إيه تاني ، بس كلماتها حلوة وواقعية ومعبرة.

عندي مبدأ كتير مخالفني فيه ، بس انا معتقدة فيه ، وهو ان الحب مش بييجي خبط لزق ، يعني انا بحبك ... ، اوك ماشي بتحبني ليه ، اكيد فيه سبب ، والمفروض انه يكون سبب مقنع ومنطقي ، وده مش تشكيك في الطرف الآخر ، ولكن محاولة للتأكد من صدق المشاعر ، مش ممكن يكون البني آدم واهم نفسه عن طريق نفسه انه بيحب وبيسهر الليالي وعايش الدور ، وهو ولا بيحب ولا يحزنون ، هو مش قصده هنا يخدع الطرف الآخر ، ولكن هو نفسه مخدوع في نفسه ، ومش عارف يحدد بصدق وصراحة وبالتالي بيعيش الوهم ، مش بيقولك اننا لانرى الأشياء على حقيقتها ولكننا نراها كما نحب أن نراها .

الحب الحقيقي ، اللي هو مش لعب عيال وهزار ، اللي هو مش تضييع وقت ، يعني تحمل مسئولية ، ومسئولية كبيرة أوى ، مسئولية تحمل المسئولية .
*****
هل الحب بيدوم علي طول؟
آه بيدوم إن شاء الله ، بس يكون عند الاتنين الاصرار انهم يكملوا مهما كانت الظروف ، ويكون كمان كل واحد فاهم انه أكيد فيه مشاكل وتقلبات للشخصية لذا لابد من أن كل واحد يستحمل التاني ، لما اتسأل احمد بهاء الدين عن النقطة دي في كتاب نوال مصطفى" أقلام وكتاب" قال أن الزواج بيقتل الحب لما الاتنين يكونوا لابسين أقنعة ، والأقنعة دي بيلبسوها مش بغرض الخداع ولكن بغرض إظهار أفضل ما لدى كل منهما ، ولما بيحصل زواج وبيقعدوا مع بعض 24 ساعة في اليوم بيلاقوا حاجات مكنوش عارفينها عن بعض وبتسقط الأقنعة وبالتالي قد يحدث نفور من جانب احدهما .

كان فيه سلسلة كتب اسمها " شوربة دجاج " لمجموعة كتاب ، المهم ، عجبتني اوى نصيحة سيدة تدعى جين ويلز أعطت تلك النصيحة عام 1866 ، ولكنها تصلح الآن ...." اجعل حبك أقوى من الكره والغضب ، وتعلم حكمة التوفيق ، فالانحناء قليلا خير من الانكسار ، وفكر فيما هو حسن عما هو سىء، فللناس أسلوب للحياة يخاف رأيك فيهم ، وتذكر أن الصداقة الحقة أساس علاقة مستمرة ، وأن الشخص الذي تختاره للزواج يستحق منك أن تعامله بمودة ولطف ملما تعامل أصدقاءك ".
******
في نظرك, يعني ايه اتنين بيحبوا بعض بس مش بجد؟
يعني تضييع وقت ، وقتل نفس ، وتعذيب .
*******
للمتزوجين فقط؟انت لسة بتحب مراتك؟ طيب فاكر واحدة من اللي قبلها ولا خلاص؟
مش تبعي
************
ايه مفهوم الغيرة عندك؟
هههههههههه ، بضحك على ماذا ..؟ ، ماما لسه حالا بتقول الغيرة وحشة ... لسه حالا وأنا بكتب الكلام ده ، طب بتقول كده ليه ، بتقوله لأنها بتتفرج على مسلسل " حق مشروع " وفيه تقريبا أخ قتل أخوه عشان غيران منه لأن ابنه راجل وهو معرفش يربي ابنه – والعهدة على الراوي .
فعلا الغيرة وحشةو، واللي يزيد عن حده يتقلب ضده ، الغيرة يعني اني ما أخليهاش تزيد عن حدها وساعات بتقلب معايا ببرود .
فيه مقولة بتقول " إذا لم يكن جبك إلا رغبة في الامتلاك ، فإنه ليس حبا ".
*****
ايه مواصفات البنت/الولد(للبنات) اللي انت نفسك تكمل حياتك معاها؟
يااااه مش حرد غير بالدعاء ده
" اللهم ارزقني زوجا صالحا تقيا نقيا ورعا لا يخاف في الحق لومة لائم ، يكون لي سكنا في الدنيا و الآخره ، ويحبني كحب سيدنا محمد " ص" للسيدة خديجة ، ويكون في قوة عمر بن الخطاب رضى الله عنه ، ورقة أبا بكر الصديق رضى الله عنه ، وجمال سيدنا يوسف وتقواه عليه السلام" .
*******
و هل لاقيت ده موجود في البنت/ الولد اللي بتحبها حاليا؟
مفيش عشان ألاقي
*******
هل الحب حرام؟, قصدي الحب يعني بنت أو ولد بتحبه و هو بيحبك و علي اتصال و علم بالحب اللي بينكم
حرام ازاى يعني ، مش فاهمة ، مادام علاقة طبيعية ، في الاطار المتعارف عليه وفقا لتقاليدنا المجتمعية وعاداتنا وديننا قبل كل شىء يبقى مش حرام ، انما لو علاقة عارفة انها مش حتستمر ومجرد تضييع وقت ده يبقى اسمه لعب عيال ، وحرام جدا ، يعني مثلا لما يكونوا 2 على علاقة معرفة والموضوع تتطور وهما الاتنين بيوهموا نفسهم ان الموضوع فل والحياة بمبى ، بس الحقيقة بقى ان حتلاقي مبررهم لأنفسهم بأن انا كده مبسوط / مبسوطة ، وكده كده عارف / عارفة ان العلاقة حتنتهى ، وبالتالي اسيب النكد لبعدين ، هنا معنديش تعليق غير ... لا حول ولا قوة إلا بالله .
*********
صف نفسك كمحب في كلمه او جمله صغيرة
مخلصة للأبد
*********************************************
شكرا يا بسمة ... بجد ربنا يكرمك ومشاغل الشغل تنتهى
هل انتى سعيدة كفتاه فى مناحى حياتك؟
الحمد لله ، لو لم أكن أنا لوودت أن اكون أنا
*****************
هل تحبين نفسك أم تتظاهرين بالقوة ؟

انا بحبني جدا ، وأنا غالية عند نفسي أوي لدرجة بشعة ، ولا أتظاهر بالقوة ولست بضعيفة ولست بقوية ، ولكني عادية ، بس أقدر اقول ان فيه مواقف بتتطلب اظهار شخصية جبارة ... يعني حسب الموقف اللي أدامي ، بس أنا في العادي عادية ..... يعني ما بشتغلش نفسي .
*****************
هل تعرفين دورك فى الحياه أم تتسابقين وتلعبين أدورا مرسومة فقط ؟
آه ، اعرف أدواري في الحياة ، أخت لأخي الأكبر ولأختي الصغرى ، وابنه لأب وأم وصديقة لكليهما ، ، وصديقة لأصدقائي ، وأنا لأنا
*******************
هل مستعده أن تدافعى عن وجهة نظرك عموما أم تجبنين عند المواجهة ؟
لا ، بدافع عن وجهة نظري جدا ، بس ده لايمنع ان هناك من المواقف والتي لا يجدى فيه اظهار وجهة نظرك والدفاع عنها، وده لأن الطرف الآخر بيكون مش شايف غير وجهه نظره هو حتى لو قدمت الدلائل والبراهين ، وفي الحالة دي الشعار اللي برفعه " اطلع من دماغي " .
****
وهل ترين جبنك صفة شخصية ام يغذيها من حولك؟
مش جبانة
***********
ما مشاكل ليلى الملحة في المجتمع من وجهة نظرك؟ ما مصدرها؟ هل يمكن حلها؟ وهل عندك موقف شخصى من واقع الحياة؟
ليلى مشاكلها مازالت موجودة ، فيه حقوق كتير اوى هى مش واخداها ، فيه نظرة مجتمع لا يمكن تتغير إلا بحدوث معجزة من السماء ، مصدرها التراكمات القديمة لشكل المرأة في المجتمع ، الموضوع بيقل تدريجيا بمرور الزمن ، بس على ما يختفي نكون احنا متنا .
آه ، فيه موقف انا شفته ، حييجي في بوست منفصل قريب ان شاء الله .
*******
هل تري المرأة اقل من الرجل في اي مستوى من المستويات؟وان كان فعلا فما هي هذه المستويات؟
آه ، اقل طبعا ، الرجال قوامون على النساء ، فيه حاجات المرأة متقدرش تستحملها وده لانها خلقت رقيقة ، كائن هش ، بعكس الرجل ، ايه هى المستويات دي ؟، مش قادرة احدد على وجه الخصوص .
******
هل يساهم الأعلام فى ترسيخ صورة نمطية عن المرأة ؟ وكيف ترين معالجات قضايا المرأة وتأثيرها فى المجتمع؟
آه ، بيساهم للاسف ، بيقدم المرأة اما في صورة ربة المنزل اللي مش متعلمة ، او اللي بتخون جوزها ، أو فتاة ليل أو بنت دحاحة اوي وبنضارة ، أو شخصيات أبعد ما تكون موجودة في مجتمعنا... معندهمش وسط .
*******
بعد مرور سنه من يوم ليلى الأول ماذا تغير فى وضع ليلى ؟
ليلى مازالت تعاني ما تعانيه ، نظرة المجتمع مش بتتغير بين يوم وليله ولا بين سنة و اتنين ، فين احنا وفين ايام عائشة عبد الرحمن وغيرها ، ان شاء الله خير .
*******
ماذا تغير حولها فى الشارع كالظروف والمشاكل فى مصر بالنسبة للبنات والسيدات صارت أحسن أم اسوأ ؟
فيه حاجات كتير اوى غلط ، صارت اسوأ

********************************
وده تاج من عليوه
حلوة فكرتك وتاجك
بس مش حنشره.. لأن صاحبه مش موجود
يعني التاج مش موجهه ليا
تفتكروا صاحبه ممكن يشوفه
؟؟؟؟!!!!
********
التاجات لمين؟؟
مش حقول لأى حد عاوز ياخدها ، لأن مفيش حياخدها بالطريقة دي، بس حقول لكل اللي عمل كومنت عندي ياخدها راسا.. يالا مش عاوزين دلع ... دي عقاب
****
سلام عليكم