27.9.07

تاج دسم

السلام عليكم
وصلني تاج قنبلة من آخر القراصنة ...كويس انه آخرهم :P ...
بجد شكرا يا فندم
:)
.
.
لو قالولك اختارعصر من عصور مصر عشان تعيش فيه تختاراى عصر وفى عهد اى حاكم واشمعنى؟
اسمحلي اوسع الدايرة واقول في اى عصر من العصور على المطلق
كان نفسي اعيش مع الرسول عليه افضل الصلاة وارق السلام...ياخدنى في حضنه ويربت على كتفي ويبوسني في شعري...يااااه...ربنا يهديني ويرضى عني عشان ده يتحقق
.
.
اول اولوية فى حياتك عيلتك ولا شغلك ولا اصحابك؟
نفسي اقولك عيلتي هى أول اولوية..بس للأسف الكلية وباقي الأنشطة بتاخد الواحد عن اهله...عارفة انها فترة وحتعدي...بس لو فيه مفاضلة اكيد حختار اهلى أو ححاول أوفق...حقيقي محتارة
.
.
ايه اكتر حاجة بتحبها فى رمضان
اننا كلنا تلاقينا مشتركين في حاجة واحدة...كله بياكل في نفس الوقت والمساجد بتتملي وصوت الشيخ من المسجد
وانى باكل مع اهلي..من ساعة ما دخلت الكلية والمرات اللي اكلت معاهم في السنة تتعد على اصابع اليدين
:)
.
.
اوصف ليا اجمل فطار ممكن تفطره؟
أكيد حيبقى مع اهلي ونكون لمة كتيييرة اوى او مع اصحابي اللي بحبهم ويكون فيه بيتزا ومكرونة بالشاميل ورقاق و تمر هندي
ولمبادا إدمان :D
ونكون على البحر.. يا سلااام
.
.
لو انت حاكم على مجموعة من الافراد حتكون عادل؟ طب حتعمل ايه عشان تتأكد انك حاكم عادل؟
إن شاء الله حكون عادلة..لانى ما ارضاش بالظلم ولأن الظلم صعب ...حعمل ايه بقى عشان اكون عادلة ...حطبق "وشاورهم في الامر" ...حشاركهم في اهدافي والأسس اللي حاطاها والخطط البعيدة والقريبة...حعتمد اعتماد ذاتي على بلدي دون الحاجة الي الغير...حعتمد على طريقة المنافسة الشريفة والثواب للي ينجز
:)
.
.
اللى بيبوظ الحكام ..نفسهم ولا الشعب ولا الحاشية المقربة؟؟
الحاكم بشر وكان في يوم من الأيام من الشعب وعارف معانتهم ومشاكلهم...الكرسي هو اللي بيبوظ...النفوس الضعيفة هى اللي بتبوظ...عدم الخوف من يوم الحساب هو اللي بيبوظ...عدم التفكير لحظة واحدة انه مش دايم في الكرسي وانه
الموت لا محالة هو اللي بيبوظ
.
.
مين اكتر اعلامى مصرى بتحترمه؟؟
حمدي قنديل..منى الشاذلي... عمر طاهر...حسن عبد الموجود...عبد العظيم درويش...جيهان الغرباوي
.
.
قريت ديوان عمر مصطفى صاحب بلوج تجربة" اسباب وجيهة للفرح" عن دار ملامح ولا لسه؟؟
لا ..لم اتشرف
.
.
لو ممكن تشتغل شغلانة تانية غير اللى انت بتشتغلهااو كنت بتشتغلها كنت تتمنى تبقى ايه؟؟
اسمحلي يا آخر قرصان استعير جملتك ...لو لم اكن صحفية لودت أن اكون صحفية
:)
.
.
ايه تانى بلد تتمنى تعيش فيها بعد مصر؟؟
استراليا
.
.
اوصف ليا ترتيبات اجمل فرح ممكن تحضره؟؟
العروسة تكون اختى او اخى او حد بحبه
وبكون انا اللي بجهز كل حاجة ويكون العروسين بيحبوا بعض اوى ويكون فيه توافق ..وبس كده... آه ويبقى في النيل أو بحر أو حمام سباحة...المهم يكون فيه مياه :D
.
.
بتراعى كلام الناس والقيل والقال؟ لو اه او لو لا قولى ليه؟
تعالى ناخدها واحدة واحدة...الناس مش بتبطل ولا حتبطل كلام وبالتالي ما اعملش إلا اللي اكون مقتنعة بيه ...لا يتعارض مع اخلاقي ولا مبادئي ولا ديني
.
.
صحيت من النوم مالقيتش الموبايل ولا الكمبيوتر ولا الكاميرا الديجيتال ولقيتنا رجعنا لعصر الحمام الزاجل والحصنة حتبقى سعيد؟
آه..حبقى في قمة السعادة
.
.
السعادة هى؟؟
هى محاولة أن تكون سعيدا...هناك من يقول أن النجاح يؤدي إلي سعادة ولكن العكس هو الأقرب إلي الصواب
فطالما كنت سيدا فإن مود السعادة سيؤدي بك ولا شك إلي النجاح وطالما انك ناجح فأنت بلاشك سعيد
السعادة هى محاولة تحقيق ما تريده وماتضعه من اهداف وطموحات لنفسك
هى تحقيق ما تصبو إليه وعدم الخوف من الفشل والتجربة والتعرف على الآخرين واكتساب الصداقات وطاعة الله ورضاه وتحدي النفس والتفوق عليها :)
.
.
عندك امل ؟ اسبابك ؟
الحمد لله ، لو لم يوجد أمل لما وجدت الحياة...حتعيش حياتك مجرد واحد بياكل ويشرب وبس ..لا فائدة منه
.
.
لما تحب تهرب من كل شىء بتروح فين؟؟
أماكن كتييرة
لو متوفر بحر بروح أكيد....و مكان فيه كتب..غالبا بيبقى مكتبة مبارك - بيتي الثاني- ...ثم المشى لأنى غالبا بمشي وأنا سرحانة..مافيه مرة مشيت وأنا مركزة...لو مفيش إمكانية عمل حاجة فيهم ...بروح انام
.
.
امتى اول مرة اخدت فيها نفس طويل كده وقلت بينك وبين نفسك ياااااه انا فعلا كبرت؟؟
ما اخدتش نفس وقلت انا فعلا كبرت لأني كبيرة من زمان
بس اخدت نفس وقلت أنا لازم اتغير...ادعولي
:)
.
.
لما بتعمل عمل خيرى بيكون ايه هو دافعك الاول؟؟
ربنا يرضى عني ...واشوف ابتسامة اللي أدامي...الابتسامة لها سحر فعال وبتريح النفس جدااا
.
.
بتشرب سجاير؟لو الاجابة اه ايه شعورك لو شفت ست بتشرب سجاير وليه؟
الحمد لله رب العالمين ..لا
أول مرة شفت ست بتشرب سجاير..كنت داخلة غرفة المدرسين في مدرستي وأنا في ابتدائي..ووجدت سيدة تجلس على الكنبة وحاطة رجل على رجل والجيب بتاعتها كانت قصيرة وسيجارة في بقها..منظرها غبي ومقزز - مش عارفة
دخلوها المدرسة دي بأمارة إيه - منتهى التقزز...ربنا يهدينا جميعا ويرحمنا
.
.
بتعرف ايدك اليمين من الشمال ازاى؟
من السلام
.
.
ايه اكتر اله موسيقية بتحبها؟
البيانو والجيتار
.
.
فى رأيك ليه الذوق والنخوة اتعدموا؟
عشان اتعدم الأخلاق والدين والتمسك بالمبادىء
تسحولي احكي قصة :)
كان فيه مرة راجل ماشي بالصحرا راكب على الحصان بتاعه...لقى واحد مرمي في الصحراء ...نزل من على حصانه وشرب الرجل المطروح ارضا مياه وأكله ...واسترد الراجل انفاسه ...وركبه الحصان بتاعه وهو مشي على الأرض...الراجل اللي استرد انفاسه لكز الحصان وطلع يجري بيه وساب اللي انقذه في الصحراء..الرجل الكريم طلب منه بأعلى صوته ألا يخبر احدا بما حدث...فرجع تانى الرجل الغادر وسأله لماذا ...اجاب الكريم لكى لا تشاع الندالة بين الناس
.
.
ايه الحاجة اللى لو حصلتلك تبقى سعيد قوى؟
انى احقق هدف كنت حاطاه
انى اكتسب اصدقاء بجد
انى احس ان ربنا راضي عني
ان ماما تدعيلي :)
.
.
تختار يبقى عندك ارض زراعية ولا اجنص عربيات ولا كام عمارة ولا فلوس فى البنك؟
ارض زراعية ...وفلوس في البنك...طماعة شوية
:)
.
.
البحر ولا النيل؟؟؟
البحر - رغم انه اخد ابن خالتو من سنه- بس بردو البحر
.
.
مركب ولا طيارة؟
مركب.....عندي فوبيا اماكن مرتفعة
.
.
عاقل ولا مجنون؟
على حسب الموقف...لما بكون مجنونة بحس انى من غير قيود ورجعت طفلة....ولما بكون عاقلة بحس انى أبلة رجاء اللي لابسة نظارة
:)بس أنا بحبني في كل الأحوال
.
.
تقرا كتاب ولا تتفرج على فيلم؟
كتاب...أنا لما بحب اتسلى مبحبش اقزز لب ...انا عندي اقرا مجلة ...- فاكرينها:)-..مبحبش التليفزيون اصلا
.
.
بتمرر التاج لمين؟؟!!!!
مومو...اللي بيني وبينك...انتيم 2...بسبس الروح...شيماء الجيزى....علوة ... مروة عوض صاحبة بلوج يالا نحلم... الراقص مع الذئاب ..برويد ...غمض عينيك ...تخاريف ... مواطن زهقان....خليك واقعي المدون اللي عنده شهادة يا ناس
kimoooz...domalays ....... chez
وأى حد من اسكندرية...لان واحشني البحر "أوي
وأى حد بيحبها وبيموت فيها وبيعشقها...بس بردو مش أدي...اضحك للدنيا :)